Uitleverkeuze?

De uitleverkeuze is de manier waarop leerlingen toegang krijgen tot hun digitaal lesmateriaal. In de basis zijn er drie manieren waarop de school leerlingen toegang kan bieden tot digitale leermiddelen:

  1. Heeft uw school een ELO of portaal en heeft uw school een extern leermiddelenfonds (ELF) of een gefaciliteerd leermiddelenfonds (GLF)? Dan zet de distributeur de linkjes voor de individuele leerlingen klaar in de ELO of het portaal.   

  2. Heeft uw school een ELO of portaal en heeft de school een intern leermiddelenfonds (ILF)? Dan zet de distributeur de linkjes klaar voor de ELO-beheerder. Die beheerder wijst de linkjes vervolgens toe aan individuele leerlingen of aan de juiste groep.   

  3. Kiest uw school voor ‘activeringscodes’ om bij het digitaal lesmateriaal te komen? Dan logt iedere leerling individueel in op de website van de uitgeverij met zijn Entree Account. Om bij het lesmateriaal te komen is een activeringscode nodig. De stappen verschillen per uitgeverij. Een aantal gespecialiseerde uitgeverijen biedt lesmateriaal aan via het ‘linkjesportaal.edu-ix.nl’. 

Verschillende uitleverkeuzes leveren voor de coördinator Directe Toegang verschillende taken op. Onderstaand zijn deze per situatie kort omschreven. 

Situatie 1: School biedt toegang tot digitale leermiddelen via ELO of eigen schoolportaal
In deze situatie is het van belang dat de gegevens van de ELO of het schoolportaal en andere systemen rond digitale leermiddelen juist en volledig bekend zijn bij de ICT-verantwoordelijken op school en bij de distributeur. De coördinator Directe Toegang ontvangt dan ook jaarlijks een uitnodiging van de distributeur om deze gegevens te verifiëren in de zogenoemde Centrale Registratie. Dit geldt niet wanneer een school geen gebruik maakt van de diensten van een distributeur.

Zo nodig actualiseert de coördinator de gegevens. Is de registratie actueel en correct, dan ziet de coördinator erop toe dat de technische koppeling(en) worden getest. Uiteindelijk zorgt de coördinator dat de ELO of het schoolportaal met de juiste linkjes wordt ingericht. In deze taken wordt de coördinator ondersteund door de betrokken leveranciers.

Situatie 2 School biedt toegang tot digitaal lesmateriaal via distributeursportaal
In deze situatie heeft de coördinator geen aanvullende taken. Afhankelijk van de distributeur kan de coördinator wel bericht krijgen, dat de linkjes naar de leermiddelen klaar staan in het distributeursportaal.

Situatie3: School biedt toegang tot digitaal lesmateriaal via uitgevers
De coördinator ontvangt bericht van de diverse uitgevers over hoe de activeringscodes voor hun methodes beschikbaar komen. De coördinator verzamelt de informatie en leidt deze door naar de juiste personen binnen de school.

Mail

De coördinator kan e-mail ontvangen over:

  • docentmateriaal en door wie het besteld is;

  • vindplaatsen van instructiemateriaal, voorbeeldmailtjes om docenten en leerlingen te informeren over inloggen;

  • de geldende ketenafspraken tussen scholen en samenwerkende leveranciers die Directe Toegang tot digitale leermiddelen mogelijk maken.

Achtervang

Goede invulling van de rol van coördinator Directe Toegang is van cruciaal belang voor een vlekkeloze start van het nieuwe schooljaar. Valt de coördinator weg, dan zijn digitale leermiddelen mogelijk niet op tijd beschikbaar voor de start van het nieuwe schooljaar. Vanwege deze kwetsbaarheid is het verstandig op voorhand al een achtervang te regelen.

Contactgegevens coördinator delen met distributeur

Het is belangrijk dat de distributeur over de actuele contactgegevens beschikt van de coördinator Directe Toegang. Geef mutaties daarom direct door aan uw distributeur:

Klankbordgroep

Coördinatoren Directe Toegang kunnen ook deelnemen aan de klankbordgroep VO-scholen. Hier treffen scholen en leveranciers elkaar drie tot vier keer per jaar. Belangrijke veranderingen en technische wijzigingen in de leermiddelenketen worden in een vroeg stadium gedeeld. Als coördinator Directe Toegang praat je actief mee in Programma Start Schooljaar. De vergaderingen zijn meestal in de middag tegen het einde van de dag.

Belangstelling voor de klankbordgroep? Meld je aan bij info@stichtingsem.org